Kennismaken met: Josca Punt

Leerkracht groep 5a op de Emmaschool

Je bent als leerkracht ontzettend bepalend voor hoe vrij en veilig een kind zich voelt. Onderwijs valt of staat met de leerkracht in de groep. We hebben goede vakmensen nu extra hard nodig. Daarom ben ik graag ambassadeur van de juf voor de klas. Laat de leerkrachten vaak horen hoe belangrijk ze zijn en hoe goed hun werk is.

‘Veel leerkrachten bewegen zich in hun loopbaan van de klas af. Ze krijgen veel extra taken en rollen als IB’er of ze worden directeur et cetera. Ik vind dat heel jammer, want je kunt je ook binnen je werk in de klas enorm verdiepen. Ik vind het het meest uitdagend aan mijn vak om de lessen supergoed voor te bereiden, zodat er op verschillende niveaus gewerkt kan worden. Dan weet ik dat de inhoud van de les er ook echt toe doet, voor elk kind. Twintig jaar geleden las ik de handleiding van de methode door en dacht: oké, ik snap hoe het moet,en ik ging aan de slag. Nu bereid ik mijn les voor in Gynzy, zodat het bord mij eigenlijk meeneemt door de les heen en ik goed bij het lesdoel blijf. Dan weet ik dat alles gestroomlijnd kan lopen. Dat is natuurlijk nooit zo, want in het onderwijs is elke dag anders!’ 

Goed geregeld
‘Sinds mijn afstuderen 20 jaar geleden werk ik bij PCOHS. Eerst met veel plezier op de Goede Herderschool en nu sinds drie jaar op de Emmaschool. Binnen PCOHS kun je vrij gemakkelijk van school wisselen, zonder dat je contract verandert. Ondanks dat er elders veel vacatures waren, ben ik toch bij de stichting in dienst gebleven. Ik vind het prettig dat het bestuur en de directeuren je regelmatig aan tafel vragen om over dingen mee te denken. Ook op het gebied van HR is alles goed geregeld.’

Teamkracht
‘Als collega’s van parallelgroepen 5a en 5b sparren we veel en we verdelen de lesvoorbereiding. Ik ben een echte teamspeler en zo blijf ik ook in ontwikkeling. Als je na schooltijd door de school loopt, dan zie je veel leerkrachten even iets nabespreken of iets afspreken voor de volgende dag. Het is een team dat hard wil werken, maar ook de werktijden durft te bewaken en gezonde grenzen stelt. Veel collega’s zijn kerkelijk actief. Het christelijk geloof betekent hier veel.’ 

Gedegen onderwijs
‘Ik ben echt een middenbouwmens. De kanteling van de kinderen die hun leerproces steeds meer in eigen handen gaan nemen, vind ik mooi. In de Emmaschool zijn we echt bezig om kinderen op een fijne plek te laten groeien naar het niveau dat bij hen past. We geven op meerdere niveaus gedegen instructies in klassikaal onderwijs. Als leerkracht zet je hier de lijnen uit. We gebruiken krachtige moderne methodes en werken in alle lagen met wisbordjes. Door de hele school heen is er veel controle van begrip.’

Talenten benutten
‘Er wordt goed nagedacht over hoe je medewerkers in hun kracht zet door ze bepaalde talentlessen te laten geven. Zo werk ik elke maandagochtend met een groepje begaafde kinderen uit de klassen die wat extra aankunnen en dat ook prima zelf kunnen reguleren. Ik wil dat de kinderen het gevoel hebben dat ze gezien worden. Ik kan zo voorkomen dat kinderen de gewone leslijn moeten volgen, terwijl ze eigenlijk iets anders nodig hebben. Elke dag op school is zo weer leuk en anders. En dat vraagt steeds weer wat anders van mij.’